V čom jazdím: Moto oblečenie KLIM® Badlands Pro

V čom jazdím: Moto oblečenie KLIM® Badlands Pro
31. decembra 2018 František Zubal

Nejde o oblečenie, ide o spojenie medzi mnou, motorkou a všetkým, čo sa nachádza okolo mňa.

KLIM® Badlands Pro je reálnou súčasťou jazdy na adventure motorke. Ako to myslím? Nuž…

Všetko, čo by si (asi) potreboval vedieť o oblečení na motorku KLIM® Badlands Pro. Nie je určené pre každého, je veľmi špecifické, ak ho vyskúšaš a sadne ti, nebudeš chcieť iné.

Prečo som si vybral KLIM® Badlands Pro?

Bez okolkov a bez hanby, lebo v ňom vyzerám popi.. ! Povrchný, egoistický, sebecký a nezmyselný argument. Ale ruku na srdce. Všetko okolo motoriek je také. Pokiaľ jazdíš srdcom, jazda ťa má tešiť, motorka je milenka, ktorá ťa sprevádza všade kam si zmyslíš, že zájdeš. A robí radosť, sakramentskú radosť.

… Sme frajeri na motorkách, na veľkých motorkách. Vlastne veľké deti a veľké hračky. Láka nás nepoznané dobrodružstvo.

Preto jazdím, baví ma to, užívam si, teším sa, smejem sa… Na motorku patrím. Milujem veľké cestovné endurá, neliečim si nimi žiaden komplex. Cestu si nájdem, alebo spravím. Veľké slová, veľkého muža, ktorý síce nedopadol dobre, ale… Ale pustil sa za dobrodružstvom, prekonal cesty a územia, o ktorých si zvyšok známeho sveta myslel, že sa prejsť nedajú. Prečo jazdíš ty? Neviem, ale ak sme podobná krvná skupina, nebude to kvôli nižšej spotrebe benzínu. Sme frajeri na motorkách, na veľkých motorkách. Vlastne veľké deti a veľké hračky. Láka nás nepoznané dobrodružstvo.

Lenže toľko europeňazí za kus látky? Chodím do práce, mám veľmi drahé ruky, doma ženu atď… súkromie tu ťahať nebudem, skrátka a jednoducho, na motorke sa nechcem zabiť. Nechcem sa domov vracať premočený, hnusne prepotený, no hlavne nechcem byť nikdy fatálne doškrený a dolámaný. A na motorke je jediné čo jazdca chráni jeho prilba, oblečenie, rukavice a obuv. Takže všetky tieto vecičky, chcem mať kua premakané!

KLIM som si prvý krát zadovážil v roku 2014. Najlacnejší model so mnou zvládol veľmi veľa kilometrov, bol som spokojný. Posunul som ho ďalej kámošovi.

„Feri, nič lepšie som na sebe zatiaľ nemal.“

Vtedy som to bral tak aj ja. Badlands Pro je ale úplne iná liga. Solídny, prepracovaný model motorkárskeho oblečenia, určený tomu, kto chce jazdiť za každých podmienok. Kto sa nepokaká z pár mráčikov na oblohe. Pre niekoho, kto chce funkčnú vec, ktorá vytvorí to správne prepojenie medzi strojom, jazdcom a okolitým svetom. Na jazdu sa budeš stále tešiť, bude ti úplne jedno ako je vonku. Večný dobrodruh na dvoch kolesách. Hoci sa pôjdeš prejsť len tak za garáž, tie pocity budú reálne, akoby si pálil plný kotol na erzete pretekov rely Dakar.

Na motorke nechcem moknúť – Gore Tex® Pro

Presne zadefinované, nechcem aby mi premokli šaty. Nie len na motorke, aj na túre, pri lyžovaní atď. KLIM® Badlands Pro je však vecou motoriek, tak ostanem na dvoch kolesách. Nevadí mi moknúť na motorke, vlastne sa celkom rád vozím aj v daždi. Keď však premoknem, je mi zima, som nervózny a preklínam to, že som práve teraz na motorke. Telo na to reaguje dosť hnusne, z nosa sa pustí sopeľ, za jazdy si ho veru neutrieš. Končí v brade, fuj hnus, necítim sa rozhodne ako geroj na motorke. Chcem zliezť, nesústredím sa na jazdu, v hlave riešim voloviny, telo pomaly ale isto chytá mierna triaška aaaaa beng…

Toto som nezažil veru riadne dlho, lebo membrána Gore-Tex® Pro. KLIM® ju laminuje do svojich výrobkov. Membrána je sama o sebe vlastne len hustá pavučina. Keby si sa v nej strepal na zem, roztrháš sa. Lenže ona membrána je vlastne jednoduchou hrou fyziky. Natiahnutý a popreplietaný teflón tvorí štruktúru, ktorá má na centimeter štvorcový zhruba 1,4 miliardy mikropórov. A práve tu prichádza tá finta. Oné póry sú diery 700 krát väčšie ako vodná para. Čiže keď sa fajne potíš para ide od tela preč. Jupí, nelúhuješ sa vo vlastnej šťave ako prasiatko. Diery (póry), ktoré prepustia paru preč sú zároveň 20 tisíc krát menšie ako kvapka vody. Kvapka vody je zároveň štruktúrou s celkom slušným povrchovým napätím… výsledok? Nuž Gore-Tex® síce paru cez seba prepustí, ale vodu, ako takú nie (presnejšie kvapky vody, dážď).

Poznámka: Keď už si kupuješ oblečko s membránou Gore-Tex®, opýtaj sa predajcu presnejšie o aký druh ide. Gore-Tex®, Gore-Tex® Active či Gore-Tex® Pro. Posledná menovaná je robustnejšia a odolnejšia, proste najvhodnejšia pre použitie na motorke.

…ruku na srdce, však si si aj na prechádzky do lesa, nakoniec kúpil „goráčové“ boty?

Vďaka spolupráci s Gore sa KLIM® tiež hrdí technológiou GUARANTEED TO KEEP YOU DRY® , voľne preložené, garancia toho, že v tomto výrobku nepremokneš. Je to registrovaná známka, takže to nemôžu byť len kecy do vetra. Naviac, firma Gore svoju membránu nepredá/nezverí hoci komu, musí to byť silná značka so zmysluplným produktom/produktmi. Celosvetovo to je niečo iba okolo dvoch stoviek značiek, u ktorých oficiálne nájdeš popisku Gore-Tex®. Ber do úvahy, že sa bavíme o výrobkoch určených od bežcov, cez lyžiarov, turistov, horolezcov… motorkárov. Osobne si myslím, že je to málo značiek, takže v celku exkluzívna vec, taká funkčná membránka. Membrán na podobnom princípe je samozrejme viac, ale ruku na srdce, však si si aj na prechádzky do lesa, nakoniec kúpil „goráčové“ boty?

To je dôvod prečo mám KLIM®, značku ako takú. KLIM® + Gore-Tex® idú ruka v ruke a ja nie som premočený. Som v pohode, zlé počasie ma nezastaví, práve naopak. Prečo však KLIM® Badlands Pro?

Technokratické lego v podobe oblečenia

Mám rád nové, moderné, prepracované vecičky. Zároveň mám rád overené veci. To platí pre moju lekársku prax a platilo aj pri výbere toho, čo ma bude chrániť na motorke.

… A úplne to stačí. Teda nestačí, ono to fajnovo prevyšuje nutný základ, ktorý je potrebný.

KLIM® Badlands Pro je už treťou generáciou tohto oblečenia. Predošlé vyzerali byť super, no osobne si myslím, že sa v nich KLIM® ešte iba vyvíjal. Že hľadal istý super vysoký štandard toho, čo by malo byť súčasťou adventure kultúry v podobe oblečenia. Niečo prepracované, funkčné, áno aj štýlové. Zároveň bezpečné a pohodlné. Topka by mal byť model Adventure Rally, avšak mám pocit, že to už je čosi, čo si má na seba dať profi jazdec. KLIM® Badlands Pro je akási, nazvime to, scivilnená verzia maxima, ktoré vie KLIM® vyrobiť. A úplne to stačí. Teda, ono to fajnovo prevyšuje nutný základ, ktorý je potrebný.

V mojom širokom okolí (rozumej celé Slovensko), som nenašiel v ponuke nič skutočne podobné oblečku KLIM® Badlands Pro. Je to iný pohľad na obliekanie sa na motorku. KLIM® je totiž značka, ktorá sa pôvodne a stále primárne venuje oblečeniu pre ľudí jazdiacich na snežných skútroch.

„A to je práve to! KONEČNE mi niekto nenadrbal a nenanútil žiadnu teplú vložku, ani iný nezmysel, ktorý vždy skončil iba v skrini.“

Sám si vyberám kadiaľ pôjdem a čo si na seba dám.

Chodíš na hory, behávaš, lyžuješ? Ja áno. Šľapeš do kopca, teda makáš, rovná sa, potíš sa. Iné je to v lete, iné v zime. Nebudem tu pitvať detaily. Skrátka na každú činnosť, na každé počasie, na akékoľvek podmienky si vezmeš niečo iné, proste iné vrstvy.

VRSTVY, kľúčové slovo

Zabudni na to, že si na motorku kúpiš jedno univerzálne oblečenie, ktoré bude fungovať za každého počasia. Lenže keď ideš na dlhý trip, počasie sa zvykne meniť. Väčšinou vyrazíš keď je teplo, takže máš dobré oblečko na teplé počasie, ktoré asi nebude mať rado lejaky. Skôr či neskôr príde na rad nepremok. Hnusný igelit, ak na seba vôbec dáš skôr než zmokneš, pomôže. Za chvíľu ho dávaš dole, zase lejak a tak dokola. Dovtedy si pod ním už aj tak prepotený, že je to vlastne jedno. Igelit nemám rád ani v posteli, pôžitok žiaden, platí aj o motorkárčení. Aaaa videl si sa v nepremoku v zrkadle? Milujem tie pohľady na durexákov.

Ani v lejaku vôbec nepotrebujem nepremok.

Ak máš nutkanie a pocit, že keď si niečo kupuješ musí to byť aspoň akcia 2v1, na KLIM® Badlands Pro ani nepozeraj. Toto je úplne iná vec. Je to vrchná vrstva, funkčná bariéra, ktorá sa vie prispôsobiť veľkému rozsahu podmienok. Takže ti stačí jedno oblečenie na motorku, ktoré ti pokryje zmeny počasia počas celej sezóny, s ktorým môžeš obkrúžiť celý svet a ktoré to všetko zvládne. Nie preto, že je to xyz v jednom, ale preto, že sa pod neho oblečieš ako chceš. Nie vo forme nezmyselných umelých hmôt, ale v podobe funkčného spodného prádla (do tepla, do zimy, univerzál/stred), strednej vrstvy (tu je výber doslova nekonečný) a do ukrutného chladu si dáš vrstiev koľko chceš a ideš (teda koľko sa ich na teba pod bundu a gate zmestí).

Uvediem úplne extrémny príklad z oboch strán.

Vonku je super teplo: dám si funkčné termo prádlo určené do tepla ako prvú vrstvu a na to bundu KLIM®. Kým si v pohybe, máš otvorené vetráky, cítiš sa komfortnejšie než v motokrosovom pancieri a drese.

Vonku je totálna zima, mínus 6, motorka ledva naskočila, čaká ťa dlhý diaľničný presun, zima bude teda riadne znásobená vetrom: dám si termo prádlo, funkčnú mikinu (nie takú v ktorej sa šuňám po byte), príp. ešte páperovú bundu a na to KLIM. Teplúčko príjemné, síce sa už horšie hýbe ale je to ok. Počas dňa sa teplota mení k dosť plusovým hodnotám, tak postupne vyzliekam vrstvy. Nedám hneď všetko dole, občas iba otvorím vetráky, proste si svoje pohodlie regulujem sám, aby som sa zbytočne nepotil/nemrzol. K večeru sa opäť ochladzuje, ja sa pekne vrstvím späť. To nie je teoretizovanie, to sú reálne skúsenosti.

Bonus: zastavím, v reštaurácii, zhodím moto bundu a som pod ňou ako človek.

Všetky vrstvy sú samostatným a funkčným oblečením (a zaberajú celkom málo miesta v kufri). Už to chápeš, nosíš so sebou a na sebe len to, čo využiješ aj mimo motorky. Na vešiaku doma ti pribudne iba jedno moto oblečenie a máš pokoj. Neriešiš čo si obliecť na motorku (pokiaľ nestriedaš aj motorky v zmysle z advíka na čoper, tam si vezmeš samozrejme štýlovú koženku) ako je rok dlhý.

„Riešiš iba to, čo si vezmeš so sebou na cestu. Podľa toho čo ťa asi bude čakať a aké počasie ťa asi môže postretnúť.“

Prečo to všetko vlastne funguje?

Gore-Tex® Pro som už popísal vyššie. Proste tu máš membránu, ktorá rieši problém alfa a to premokanie. Čo som nespomenul, táto membrána je aj celkom dobre odolná voči vetru. Neprefúkne ťa, vietor ti neuberá teplo. Lenže pozor, membrána Gore-Tex® nehreje ani neudržuje teplo, na to máš opäť už vyššie spomenuté vrstvy. A čo je ďalším problémom „goráču“ a motorkovania, nechráni ťa pred mechanickým poškodením.

…akokeby si mal spojené dve bundy (aj gate) do jednej.

Takže je potreba Gore-Tex®  membránu s niečím skombinovať. Ideálne je nalaminovať ju k nejakej super odolnej tkanine. Alebo ju vložiť pod odolnú tkaninu, v tomto prípade však máš problém. Ak prší, vrchná vrstva namokne a na tebe sú kilá vody. Pocitovo je to akoby si bol premočený.

Takže sa vrátime k laminovaniu. Proste si to predstav akoby si mal spojené dve bundy (aj gate) do jednej. Gore-Tex® vodu a vietor nepustí dnu, ale dovolí vodnej pare odvetrať sa. Keď však spadneš, alebo sa poobdieraš o kamene, konáre, čokoľvek, vrchná vrstva ochráni membránu aj teba. Sááákra jednoduché. Preto to robí viacero výrobcov, super. Lenže máme tu ALE. Ale Gore-Tex® napriek tomu, že vetrá, nevetrá dostatočne dobre, ak je vonku horúco, ak na motorke poriadne makáš atď. Môžeš veriť reklamám, môžeš veriť predajcovi, vyskúšaj si to, uvidíš, spotíš sa ako prasa.

Potrebuješ dobrý systém vetrania!

Jedno bez druhého nefunguje. KLIM® Badlands Pro, má fakt prepracovaný systém vetrákov, rozdelený na vstupy a výstupy. Teplo ktoré vyprodukuješ z teba proste vyletí.

„Stačí keď stojíš a vanie aj slabý vánok, už to celé funguje a dáva zmysel. Cítiš, ako okolo teba prúdi vzduch a teplo je doslova vysávané preč.“

Bohužiaľ nemôžeš čakať, že ak stojíš v zápche a okolo teba sú kamióny z ktorých sála teplo, pod tebou asfalt, z ktorého sála teplo, v oblečení si ty, z ktorého sála teplo a sedíš na motorke, ktorej motor tiež generuje slušnú dávku tepla, že ti otvorené vetráky pomôžu. Nie nepomôžu, budeš sa kua potiť. Ale keď sa rozbehneš, do pár sekúnd si opäť v pohode.

Každý jeden vetrák je podšitý sieťkou a vo vnútri je akási textilná výstuha, ktorá drží vetrák otvorený.

Poďme si tie vetráky rozobrať na drobné. Lebo toto inde nenájdeš, takto to má iba KLIM® Badlands Pro. Že aj keď všetko pootváraš, bunda pôsobí stále ako jeden kus. Pôsobí dôveryhodne. Pôsobí, že ti v prípade pádu stále zachráni kožu, že sa neroztrhá na márne kúsky. Na iných bundách sú buď nezmyselne rozmiestnené, alebo nezmyselne veľké vetracie otvory. Oni teda zmyselné sú, pokiaľ sa bavíme o odvetraní. No vysekaj sa v tom, potom uvidíme, kto z koho.

Začnem od rukávov. Krásne vymyslené je to, že okolo zápästia je ten suchý zips stále dotiahnutý na maximum.

Aby si odvetral spodnú časť rukáva neuvoľňuješ ho ako u väčšiny búnd. Koľko krát ti tadiaľto vletel nepríjemný hmyz dnu? Mne 6 krát, a 6 krát mi stislo riť tak, že si to pamätám. Na Badlandse rozzipsuješ vetrák tesne nad zápästím, pod zipsom je sieťka, žiaden bodavý hmyz nehrozí. A prúd vzduchu sa ti tlačí pekne hore rukávom. Za vetrákom je aj sťahovací popruh. Dobre si ho nastav, v prípade pádu, rukáv príliš nerotuje, chrániče ostávajú na mieste, kde majú byť, kde fungujú.

Medzi lakťom a ramenom nájdeš dvojicu vetracích otvorov. Logicky na prednej a zadnej strane rukáva. Jeden dovolí vzduchu vstúpiť dnu, druhý berie teplo preč od protiľahlého, ale aj od otvoru na spodnej časti rukáva. Ono to pekne cítiš ako prúdi vzduch od predlaktia k lakťu a tricepsu.

V prednej časti bundy sú dva obrovské nasávacie otvory, tým sekunduje ďalšia rozmerná dvojica otvorov po bokoch. Vzduch ktorí nimi vojde dnu, uniká spolu s prebytočným teplom von dvojicou zadných chrbtových otvorov.

Nohavice sú trošku jednoduchšie. Veľký, ale fakt veľký otvor v prednej časti stehna. Tu pozor, aby si si za jazdy neotvoril namiesto vetráku vrecko. Potom nechápeš, prečo sa nič nedeje. Zipsy sú v rovnakom uhle, pomerne blízko seba.

Nuž a v zadnej časti je zasa veľký odvetrávací otvor. Spodná časť nohavíc vetráky nemá, predpokladá sa použite vysokých čižiem, takže by boli aj tak zbytočné.

Všetky spomenuté vetráky reálne plnia svoju funkciu. Ak ich otvoríš, z bundy/nohavíc sa nestáva sitko, je to stále solídna ochranná pomôcka, stále komfortné oblečenie, ktoré na tebe nebude plápolať. Každý jeden vetrák je podšitý sieťkou a vo vnútri je akási textilná výstuha, ktorá drží vetrák otvorený.

Cez zipsy mi zatiaľ ani raz nepremoklo (pokiaľ boli správne zatvorené, teda zatlačené až pod akýsi krycí „klobúčik“).

Bunda na Badlands Pro má ešte jednu, brutálne dobrú vetraciu vychytávku. Gumičky a háčiky, vďaka ktorým si vieš vytvoriť veľký vetrací otvor v hornej časti hrudníka.

Bundu rozsipsuješ, odhrnieš hornú časť na strany a je to. Prečo je to také super? Nuž mega dobre to vetrá. Využiješ hlavne keď jazdíš náročnejší off-road. Podobné systémy tu samozrejme sú, väčšinou odhrnuté strany zachytíš v otvorenej polohe cvokmi. Gratulujem, práve si si v spodnej časti krku nazbieral dosť neohybnú, pomerne hrubú vrstvu materiálu, ktorá drží pevne.

Systémy na gumičkách sú možno (rozhodne určite) náchylnejšie na poškodenie, ale dovoľujú ti lepšie sa hýbať. Ak si budeš bundu obzerať, všimni si aj detail po bokoch chrbta, ako sa spája rukáv s telom bundy. Je tam akýsi presah.

„Hýbeš rukami a ramenami a bunda ti medzi lopatkami nerobí taký odpor. Toto spolupracuje s gumičkami a ty si v podstate voľne hýbeš hornou časťou trupu. Paráda.“

Čo až taká paráda nie je. Cez takto otvorenú bundu ti môže vletieť do vnútra nepríjemný hmyz. Áno ten, na ktorý som už nadával. Odtiaľto ho však vytrepeš podstatne ľahšie ako z úzkeho priestoru rukávov. Stalo sa mi viac krát, riť mi nestislo, ale vadí to. Snáď raz aj toto doriešia nejakým patentom. Alebo nemať za jazdy rozzipsovanú bundu. Lenže, keď to tak fajnovo funguje, no nevyuži to.

Ako vidíš, systém vetrania je pomerne dlhou kapitolou Badlandsu. Ber to tak, že otvorenie a zatvorenie vieš rôzne nakombinovať. Nemusíš otvoriť všetko, nemusíš otvoriť vetrák len na plno. Možností máš nekonečno, v kombinácii s tým ako sa oblečieš pod Badlands je to už doslovné nekonečno toho, do akých moto podmienok môžeš  pohodlne vyraziť.

Bezpečnostné oné – z čoho je vrchná vrstva a koľko to má chráničov

Cordura®, Turbodura, Megadura, 500D, 1000D, 300.000D, päť miliárd D… ako fakt toto riešiš a vieš čo to znamená? Vieš, že 500D u jedného materiálu nie je to isté ako 500D u iného? Ako grafit a diamant, tiež uhlík. D je Denier, akási jednotka hustoty, presnejšie jednotka dĺžkovej hustoty alebo nejak tak. Čo s tým? V podstate nič, marketing. V reáli potrebuješ materiál, ktorý ťa pri páde udrží pokope.

…chrániče pohltia prvotný náraz a ostatok ti dovolí kĺzať sa a pekne spomaliť…

Synonymom pre pevný textil v motorkovom (a nie len v tom) svete je Cordura®. Materiál (z právneho hľadiska skôr firma vyrábajúca materiál) defakto známy už spred druhej svetovej vojny svojou pevnosťou a odolnosťou proti roztrhaniu či predraniu. Nájdeš ho vo veľkej miere aj na Badlandse Pro. Okrem toho tu je čosi s názvom SuperFabric®. Nebudem menovať pozitíva, bolo by to ako propaganda. Čosi totálne lepšie než Cordura®. SuperFabric® to sú tie akoby tvrdé guličky zaliate do textilu na najviac exponovaných miestach. Omrkni si Badlands Pro naživo, ináč nepochopíš, neviem to popísať. Je to normálne tvrdé, vyzerá to perfektne, poškrab to nechtom a máš pocit, že keď s týmto spadneš, bude sa to po asfalte akurát tak kĺzať. Že to proste neprederieš. Nemal by si ľahko predrať ani ďalšie „obrandované“ textílie, ktoré sú súčasťou najvrchnejšej vrstvy KLIM® Badlands Pro. K tomuto všetkému je zospodu nalaminovaná membrána Gore-Tex® Pro.

Už to asi dáva celé zmysel že? No a toto všetko chráni predovšetkým teba. Nielen chráni, ale spríjemňuje ti to jazdu, dovoľuje ti naplno si užívať to, čo miluješ.

Lenže ono to pokračuje. Chrániče D3O® Aero Pro. Oranžové kusy materiálu, ktorý je normálne mäkký, ale pri náraze stvrdne. Fakt neskúšaj jednu vec. Zobral som chránič a neveril som že to funguje. Tak som si ním švihol po ruke, z celej sily. Vieš ako som nadával? Silno a dlho, a veľmi hanlivo.

Chrániče máš na lakťoch, ramenách, chrbte, hrudníku, kolenách, bokoch, kostrči. Všetky sú „deravé“, všetky vetrajú. Neblokujú systém vetrania opísaný v odsekoch vyššie.

Keď drbneš z motorky a pôjdeš rýchlo, pravdepodobne sa zabiješ. Keď budeš mať dobré oblečko pravdepodobnosť o čosi znížiš. Oblečko sa nesmie roztrhať, oblečko musí pohltiť náraz. Ako sa vraví a z fyzikálneho hľadiska to je úplná pravda. Nezabije ťa rýchlosť, len to, ako rýchlo zastavíš. Takže drbneš, chrániče pohltia prvotný náraz a ostatok ti dovolí kĺzať sa a pekne spomaliť (snáď ťa neroztrhajú zvodidlá). Keď budeš na predajni škrabkať nechtami na Badlandse Pro hentent spomínaný SuperFabric®, spomeň si na tieto vety. Dá ti to zmysel.

Komfortné oné – pohodlie, vrecká, funkčné fičúrky a vychytávky

Keďže jedna bunda a jedny nohavice toho obsahujú tak veľa, logickým vyústením je to, že to celé bude tvrdé a ťažké. Keby to bola platená recenzia, jasné, že by sa to popísalo, že nič z toho cítiť nie je. Nuž ale je. Sakra, že je! Komplet KLIM® Badlands Pro je kua ťažký, kua tvrdý mundúr, ktorý dobre vyzerá. To je prvý dojem, aký z neho budeš mať, keď ti ho na predajni dajú vyskúšať.

A teraz máš na výber dve možnosti. Serieš na to, veď za tie prachy takýto plech? Alebo to fakt vyskúšaš. Daj si to na seba, sadni si v tom na motorku, postav sa do stúpačiek. Urobíš ahá alebo si povieš, že som debil a drístam, a ty si zbytočne čítal všetky tieto riadky.

Tákže, z môjho pohľadu. Šplechy myšlienok. Prvý dojem. Držím v ruke vešiak, na ktorom to celé visí, sakramentský ťažká vec. Je to plech, hrozne tvrdý plech, nadýchnem sa a zapnem vstavaný ľadvinový pás.

Zatiahnem zips. Vydýchnem, hmmmmmm. Kam zmizla tá hmota, je to ten plech? Jasné cítim to všetko okolo seba, ale… fajn, dá sa. Upravujem sťahovacie pásiky. Sadám na motorku a sme doma. Je to dobré. Nie dobré je to poprdeli dobré. Určite to bude fungovať tak ako sľubujú? Asi hej. Fakt si to asi kúpim. Sedím si na motorke, hmota bundy je tlačená nahor vďaka tomu, že to všetko akoby stojí na vstavanom ľadvinovom páse. Druhý dojem je teda dobrý, asi nad „konštrukciou“ skutočne rozmýšľali. Skúšal som aj Touratech® Companero, to bolo, vlastne je, mega oblečko. Bude mi toto vyhovovať viac? Je to drsnejšie, páči sa mi to (hej logické argumenty šli na chvíľu bokom, podobne ako pri balení ženy), dúfam, že to bude pravda, to čo som k tomu dostal vysvetlené a prečítané. A babo raď, ktorú farbu? Vybral som si čierno reflexnú, asi sa oficiálne nazýva hi-vis, teraz by som bral tú pieskovú (tá sa mi ale naživo nepáči, bude ale isto praktickejšia, čo sa umývania týka).

Tak som sa dostal k nie len teoretickému skúmaniu toho, čo KLIM® Badlands Pro obsahuje, ako sa v ňom jazdí, ako sa s ním skrátka motorkuje, cestuje…

Koľko to má vreciek?

Neviem. V jednom vnútornom nosím iPhone®, v ďalšom vnútornom, ak je to kvôli ceste nutné, pas. V jednom hrudníkovom vonkajšom kuklu pre prípad núdze, v druhom hrudníkovom pre totálny prípad núdze náhradné ponožky. Vrecká na nohaviciach transportujú obvykle peňaženku a kľúče. Koľko to má teda reálne vreciek fakt neviem, prečítaj si oficiálne oné. Všetky vrecká, ktoré využívam sú vodotesné. V podstate ich na bunde nie je vidieť, nie je veľmi vidieť ani tie ostatné. Malo by ich byť iba na bunde 10, z toho jeden obrovský doslova priestor na uskladnenie na chrbte. Dosť, že?

A ešte to má vstavané vrecko na camelbag, využíval som, ale už nie. Radšej mám ruksak s camelbagom.

Pre ostatné veci, kapsa, tankvak, kufre či iný úložný priestor. Ale ak ti to vyhovuje, do KLIM® Badlands Pro sa v podstate aj zbalíš na kratší trip (ak neplánuješ stanovať).

Jasné, zabudol som. Jedno vrecko milujem najviac zo všetkých. To ktoré je oficiálne určené pre slnečné okuliare. Na pravom ramene. Okuliare v ňom nenosím, rozbil by som ich. Za to moje obľúbené sójové tyčinky, rýchle zahnanie vlčieho hladu, mám stále po ruke.

Páči sa mi aj to, že na každý zips, dali na kuse pevnej nitky, akýsi gumený kúsok. Vďaka tomu nie je problém v rukaviciach a ani za jazdy v manipulovať skoro s každým zipsom. Zipsy sú hrubé, pevné, nepremokavé.

„Celkovo je dojem z KLIM® Badlands Pro veľmi dobrý. Materiály pôsobia kvalitne, spracovanie je precízne, verím suverénnym rečiam o ňom. Všade je nejaký nápis či logo KLIM®. Marketing, hrdosť, zmysel pre detail? Asi všetko z toho. Nehanbím sa za to, že ho nosím, naopak, nosím ho veľmi rád.“

Dosť dobre funguje aj sťahovací pásik okolo krku. Ideš v brutálnom vetre a lejaku? Poteší ťa tento detail ešte viac.

„K nohaviciam som si časom dokúpil aj traky, mal som to urobiť hneď.“

Lebo keď som skúšal nohavice, sťahovacie pásiky na bokoch ich držali krásne namieste, nepadali mi. Práve naopak, keď chcem nohavice vyzliecť, musím pásiky uvoľniť, nestačí rozzipsovať. Ibaže pri jazde v stúpačkách ti bude pohodlnejšie, keď bude hmotnosť nohavíc visieť na ramenách, než ako keď ťa budú ťahať za boky.

Ďalšia vec ktorú by som zmenil sú cvoky na spodku nohavíc. Asi sú pevnejšie než suchý zips. No na predošlých gatiach KLIM® bol dole suchý zips a stačil. Bolo to podľa mňa pohodlnejšie a dostačujúce riešenie.

Ako sa v KLIM® Badlands Pro jazdí?

Túto kapitolu nemá cenu rozoberať. Je to hádam z predošlých riadkov  jasné.

„Jazdí sa v ňom perfektne. Je to oblečenie ušité pre jazdcov, nie manekýnov (hoci nepopieram, že sa mi páči aj z estetického hľadiska). Nenájdeš na ňom nezmyselné výkriky riešení, ktoré by mali fungovať, ale fungujú len na papieri. Tu proste fungujú.“

KLIM® Badlands Pro je funkčný doplnok k tvojej adventure motorke a k tebe. Akási spojnica, na ktorú sa môžeš kedykoľvek a kdekoľvek spoľahnúť. Že v nej nepremokneš, že ťa ochráni, že ťa nebude obmedzovať. Jazdu si začneš užívať úplne ináč. V horúčavách ťa nebude trápiť, že si prehriaty, s kľudom Angličana si hodíš na šotolinke driftík, na asfalte to dáš pekne zostra na stúpačku, valec, čo len chceš. Do každej destinácie dôjdeš v pohode. Nezávisle na počasí, ktoré ťa postrehne. Úplná topka je potom jazda v stúpačkách. Z vnútornej strany nohavíc v oblasti kolien je koža. Nádrž teda pekne, bez šmýkania, držíš medzi kolenami a s motorkou si robíš čo chceš.

Každý z nás sa chce počas jazdy aspoň na chvíľu cítiť ako Rossi, či Števo Svitko. Máme motorky, ktoré nám vedia dať aspoň kúsok z týchto pocitov. Nenechaj si to pokaziť zlým oblečením.

Starostlivosť

Je primitívna. Celkom ma udivuje, že po náročnej sezóne, z bundy necítiť taký ten motorkársky puch. Proste nesmrdí.

Badlands Pro podľa potreby: ovapkujem (bežne), umyjem pod vodou (bežne), vyšúcham špinu preč kefou (menej bežne), iba poutieram mokrou handrou (najbežnejšie), nerobím nič (najčastejšie). Raz sa stalo, že som vybral chrániče a všetko to aj vypral. Máme doma múdru práčku, má režim outdoor a máme k tomu aj špeciálny tekutý prací prostriedok.

„Dôležitejšie je ale, obnovovať DWR (durable water repellent), proste impregnovať.“

Obnoviť si vrstvu, ktorá odpudzuje vodu. Predĺžiš si životnosť membrány Gore-Tex®, pomôžeš jej zachovať si funkčné vlastnosti. Nepôsobíš tým priamo na membránu, ale na vrchnú vrstvu. Netreba sa báť, že tým poškodíš „goráč“. Takto pravidelne ošetrovaný povrch oblečenia nenasiaka tak silno vodu. Voda by mala po povrchu v podstate voľne stekať. Nevzniká tak zbytočný tlak na membránu pod povrchom, tá vydrží dlhšie plne funkčná.

Byť či nebyť, kúpiť či nekúpiť?

Jednoznačne vyskúšať! Ako som už písal, KLIM® Badlands Pro je veľmi špecifické oblečenie, nesadne každému. Nie je dokonalé, sú veci, ktoré by som zmenil, sú veci, na ktoré si rád počkám, až ich vymyslia ešte lepšie. Pre adventure jazdenie a potreby, ktoré si takýto životný štýl na motorke vyžaduje je zatiaľ asi najlepšie, čo som objavil a vyskúšal.

„Motorky sú srdcová záležitosť a je úplne jedno, akú máš motorku, v čom jazdíš atď. Hlavné, že jazdíš. Jazdíš pre seba, pre svoju radosť. Zadováž si teda veci, ktoré chceš sám, nerieš názor ostatných ako dogmu, je to ich vec. Hlavne sa teš, nerieš malichernosti.“

Pri KLIM® Badlands Pro treba trochu zmeniť pohľad na obliekanie sa na motorku. Musíš občas možno viac porozmýšľať, čo si pod Badlands Pro obliecť, ale za to sa ti to všetko odmení neskutočnou funkčnosťou. Časom z toho bude rutina a ani sa nad tým nepozastavíš.

Pre tých, čo sa rozhodnú predsa len kúpiť: https://www.touranbike.sk/klim

Do prilby sa budeš smiať, nebudeš riešiť predpoveď počasia, budeš jazdiť.