Na čom jazdíme: KTM 1290 Super Adventure R – oranžový masaker

Na čom jazdíme: KTM 1290 Super Adventure R – oranžový masaker
11. júna 2019 František Zubal

KTM 1290 Super Adventure R – fakt brutálny oranžový masaker, ktorý buď chceš alebo nie. Toto nie je cestovné enduro, toto je enduro s civilizačnou chorobou zvanou nadváha.

Negatíva na úvod

KTM 1290 Super Adventure R, veľmi podstatné je tu to písmeno R, veľkým tučným oranžovým R. Tie ostatné verzie tejto motorky vyrábajú asi úplne zbytočne. S tým motorom sa totiž nedá slušne cestovať, s týmto sa dá len sakramentsky neslušne lietať. Pri 90tke šestku nedáš (no dáš), lebo to trasie. S celým tým čudom sa blbo manévruje, motor hučí (podotýkam motor, nie výfuk) hučí tak, že proste…

„Je to veľké, ťažké, trhá to, je to nečitaľné… až kým tomu naložíš plný kotol a vtedy to dáva zmysel.“

KTM 1290 Super Adventure R – aj odparkovaná na lúke ťahá zrak

Ďalší zoznam úplných zbytočností a somarín na tejto motorke pokračuje nasledovne. Všetky elektronické fičúrky s výnimkou ABS. Palivové mapy a spol? Načo??? Keď si kupuješ takúto motorku, tak buď preto, že má tých 160 splašených koní pod nádržou alebo si kúpiš Hondu Africa Twin a teš sa so zamatového chodu motora. A budeš klamať samého seba, že veď aj 100 koní stačí…

Na tomto ťa zastaví veľmi rýchlo prázdna nádrž, zošľahaná zadná guma alebo najbližší strom okolo ktorého sa omotáš. Príde doba kedy odpálime človeka na Mars, zatiaľ nám musí stačiť takáto oranžová obluda, na ktorej sa budeš odpaľovať donekonečna vpred, dokým bude na benzín.

 

Urobíš aj dobrý skutok? Prídeš susedovej babke poorať záhradu? 

Do koša treba hodiť aj ten televízor nad riadidlami (áno, prístrojová doska). Čo to je za nezmysel? Ako ok, vieš tam ponastavovať všeličo možné, ak to v spletí všetkých tých možností nájdeš. Úplne by tomu stačilo niečo minimalistické, aby to dostalo ŠPZ, a aby si vedel, či si zapol smerovky a diaľkové svetlá.

Keď chceš vytŕčať z davu, sadni na KTM 1290 Adventure R

Ten výzor… . Mega parádne, kontroverzné, netradičné, neotrepané a nepraktické. Rátaj s tým, že ak pôjde niekto pred tebou na šotoline, rozbije ti svetlo prvým správne odhodeným šutrom. Určite si tam daj ochrannú mrežu.

Rozbiješ to, bude to drahé. Do zadu si daj tiež rámy, pochopíš keď budeš dvíhať. Predné padáky máš v sérii.

Ináč všetko okolo vizáže fajn. Pôsobí to presne tak, ako to potom všetko cítiš v rukách a medzi nohami. Šialene. Zastavíš na pumpe, určite budeš priťahovať pozornosť. Každý z nás predsa chce občas trochu zažiariť alebo si kúpiš BMW GS a zapadneš proste v dave.

Je dobré mať okrem pumpy poblízku aj pneuservis. Keď budeš jazdiť ako hulvát (a to budeš), denné prezúvanie ťa neminie.

Kryt svetla KTM 1290 R

náš tip – ochranná mreža na svetlo KTM 1290 Superadventure nájdeš v ponuke Touratech

Splnený sen, dokonalá radosť, masakrálny výkon

Táto motorka je o jednom jedinom. Výkon! Z toho vyplývajú ďalšie radosti života. Rýchlosť, adrenalín, taký ten pocit, že si zrazu dostal povolenie porušovať všetky pravidlá, možnosť nenormálne páliť po asfalte, možnosť nenormálne páliť po akejkoľvek ceste…

„Proste a jednoducho RADOSŤ zo života.“

Najlepšie je tomu naložiť po čomsi takom

S KTM 1290 Super Adventure R nepôjdeš asi nikdy rovno. To hrabe zadným kolesom automaticky a samo, zadok lieta zo strany na stranu na akejkoľvek rovine. Kone sú tu besné, lenže ten krúťak, to je to pravé, čo ti dajú tie dva hrnce pod nádržou.

„Keď tomu dávaš veľa plynu, tak sa to strašne dobre dávkuje a kontroluje. Ak len lížeš plynovú rukoväť, je motorka neohrabaná, utrhaná…“


KTM 1290 Super Adventure R ide bokom sama

Potrebuješ priestor, alebo byť sakra dobrý jazdec, aby si si toto eRko užil správnym spôsobom. S týmto sa nebudeš ľahko preplietať na single tracku niekde v lese. Nieee, ťažisko je vysoko, motorka je ťažká, v krokových rýchlostiach sa zle ovláda. Padá rýchlo na stranu, ak patríš k vzrastovo nižším, budeš mať často krátku nohu.

Treba si dobre zvoliť kde s týmto kolosom zastaneš

Toto je o plyne na doraz, zadnej brzde a spojke. Obmedzovač otáčok budeš počuť často. Ten zvuk si zamiluješ, ten zvuk ti dá signál kopnúť dvojku, potom trojku a ďalej som nedošiel. Pozeraj sa ďaleko pred seba, lebo všetko sa priblíži veľmi rýchlo. Spojka, pritlačiť na chvíľu zadnú brzdu a už len šmykom preč zo zákruty.

„Na dvoch prstoch, ktorými spokojne a s vééééľkou ľahkosťou ovládaš spojku, ti motor doslova splní akékoľvek želanie.“

Splnené želanie v podobe KTM 1290 Super Adventure R

 

KTM 1290 Superadventure je mega strojovňa. Upraviť si ju podľa svojích predstáv môžeš napr. s príslušenstvom Touratech

V týchto momentoch všetko funguje presne ako má. Ostatné elementy jazdy na tejto motorke sú možné len vďaka kompromisu a utrpeniu. Dobre možno trochu preháňam. Ale veci sa majú tak, že v rámci možností na tom vo dvojici a s kuframi precestuješ aj dajme tomu celú Európu. No radšej si toto rozhodnutie premysli vopred,  lebo toľko odriekania a sebakázne čo ťa čaká…

Záver nepotrebuješ, potrebuješ len vyskúšať túto oranžovú beštiu

KTM 1290 Super Adventure R je proste pre malých veľkých chlapcov. Je o radosti, o prežívaní krásnych momentov za riadidlami, o všetkom tom adrenalínovom, čo môžeš zažiť len na veľkej 1290tke….

“ Super eRko nie je pre pózerov, je pre bláznov. Orange Beast Mode On.“

Toto ti v dnešnej chorej dobe zameranej na čísla, lajky, počet videní na jútube, optimalizácii, downsizingu a čo ja viem čoho všetkého máločo dá.

Toto ti dá len KTM 1290 Super Adventure R!

 

Redaktor @frantisek_zubal jazdí v oblečení KLIM Badlands PRO a v prilbe Touratech Aventuro Carbon