Na čom jazdím: BMW R1200GS Rallye – ADV topka

Na čom jazdím: BMW R1200GS Rallye – ADV topka
15. februára 2019 František Zubal

Héj, mám rád originály. GS je proste originál, tak ako je originál pivko Plzeň. Sú aj iné dobré, sú aj v danom momente lepšie, no originál je hm hm hm… originál. A najviac mi k humbuku menom cestovné enduro pasuje verzia BMW R1200GS Rallye.

A presne takto vyladená – kámoška v daždi

Prečo práve „relyna“ (BMW R1200GS Rallye)?

Malý štít stačí, keď má dobrý tvar a nepotrpíš si na vákuum za rajdami

Lebo je to veľký stroj, na takých rád jazdím, lenže nie je nafúknutá ako „advík“ (BMW R1200GS Adventure). Spája v sebe komfort a dám sem trošku divne znejúce slovné spojenie, v kontexte tabuľkových hodnôt, proste pôsobí ľahko. Nuž a je pekná. A mať GS je in. Motor je čitateľný, odkedy je vodník, tak aj naozaj zábavný (hoci na Ducnu nemá), celé je to taký pracant, vyblázniš sa s ňou, pocestuješ na nej, tele (telelever) ťa poteší, ale aj sklame atď. atď. atď… tak to rozvedieme na drobnejšie.

Vpredu nemá klasickú vidlicu, to dáva GS-e isté nezameniteľné vlastnosti

Len sa na ňu pozri…

…je to taký stroj, ktorý svoje estetično vytvára z technických prvkov pospájaných do jedného celku. Tu nemáš všakovaké dizajnové serepetičky, ktoré všetko zakryjú.

Vidíš všetko – rúry, motor, tlmiče…

Keď odtrhneš obraz z rámu, ostane ti na stene visieť konštrukcia rámu. Tu veľmi nie je čo trhať, tu je tá konštrukcia. Hoci, ruku na srdce, zastav vedľa tohto s BMW R80GS a bude ti zle, koľko plastu tu je. Ale poďme do aktuálnej dekády a laďme oko na BMW R1200GS Rallye.

BMW R1200GS Rallye toho veľa neskrýva

Vidíš odkiaľ kam ide pekný modrý rám. Aj tie ostatné čierne rámy, áno aj tie pridané padáky od Touratechu. Ďalej vidíš kde je napojená nohavica kardanu, ako tam pod nádržou leží boxer, odkiaľ berie šťavu, kadiaľ si odfukuje…

Padacie rámy Touratech

V prednej časti už je trochu viac plastu, ale ide to. Na „nádrži“ s veľkým GS, aby si si to náhodou ako laik nepomýlil trebárs s… Hm no s čím, veď pána beka, zobák, trčiace valce do strán, ahá Guzzi by to mohla byť, tak zaostri bližšie, je tam aj slávna vrtuľka. Opäť raz, GS je originál.

BMW vrtuľka musí byť

Rozhodne sa však budeš radšej voziť, než sa len tak kochať estetičnom

Pretože, aj keď nemáš veľa skúsenosti, táto motorka sa ti bude v pohode ovládať. Len pozor na vlastné ego, ono to ide smiešne ľahko, ale aj smiešne ľahko ťa to celé vytrestá. Ty ovládaš plynovú rukoväť, zákony fyziky platia aj pre teba a stále to má veľa koní a veľkú silu.

Rock´n´Roll, ale vždy s rešpektom

Sadnem za rajdy a všetko je kde má byť, alebo možno nie, len to tak reflexne dostávam do rúk. Naštartuješ a boxer parádne zavrčí. Vodník nie je taký mdlý, ako predošlá verzia. Do otáčok ide citeľne ľahšie, no stále má silný hutný spodok, z ktorého BMW R1200GS Rallye čerpá najviac svojho charakteru.

Vďaka charakteru a vyváženosti sa hravo ovláda

Presne o to ide, že si túto motorku ovládaš veľmi ľahko, aj pri jazde krokom. Pritláčaš spojku, vrkáš plynom a ideš si pekne na malom priestore okolo stromu alebo kuželky. Ťažisko je nízko, nebojuješ toľko s hmotou. Priestoru na manévrovanie v stúpačkách máš dostatok. Chytíš motorku kolenami a vedieš si ju v pred, aj bez rúk.

Daj tempomat a choď

Zarveš za plyn a votom-to-jeeee…

Zadné koleso začne hrabať aaaa nezačne. Najprv povypínaj elektroniku. Tak znova, plyn, zadné koleso, hrabanie, úsmev v prilbe. Otáčky vyletia trošku hore a ty ideš s tou masou pod tebou pekne vpred. Vieš čo urob so sériovým podvozkom, vymontuj ho a pošli do BMW. Daj si tam čosi poriadne. Nie žeby ti séria nemala stačiť, ale keď vyskúšaš čo ti pridá podvozok Touratech (inú druhovýrobu som neskúšal), asi to urobíš.

Pre tieto pocity to celé dáva zmysle

Pálim si to skorým jarným Chorvátskom, luxusnou šotolinkou, kamsi nahor do kopcov. V pozadí kulisa zasnežených vrcholkov, pod kolesami šupy jak hrom. Bez krytu motora, by som asi riešil aj pobité výfukové zvody, ale to k tomu patrí.

Ešte nový, neobúchaný kryt spodnej časti – kryt motora Touratech

Remus za zadkom ladí parádne melódie pri každom zatočení plynom. Jediné čo to už nedáva je celková koncepcia teleleveru. Ale to nevadí, pokiaľ neprdne ráfik vypletaných kolies, nič sa nedeje. Iba kostičky a kĺby v rukách preberú to čo schytá podvozok, nesie sa to nahor až do ramien a je to bomba. Únavná bomba. Iné motorky toto dajú lepšie, lebo majú vpredu teleskopy. Motorka však žehlí čo môže, na rany do predného kolesa si treba zvyknúť a neriešiť.

Alebo choď radšej do piesku, tam ťa zase viac potrápi hmotnosť 

Drift sem, drift tam, kúdole prachu, rehot ako blázon. Nemusím jazdiť naozajstné rely súťaže, stačí mi ten pocit. Táto motorka ho vie dodať, len sa s ňou nesmie zaobchádzať, ako v bavlnených rukavičkách. Treba využiť, čo ponúka sila motora spojená s ovládateľnosťou. Nebáť sa vypnúť elektroniku a užívať si rýdzu silu.

A potom spokojne logať vodu z camelbag-u

Momentum cestovania

Ak máš síce nerozum, že si kúpiš motorku, ale máš rozum, že si kúpiš iba jednu, tak to bude asi GS. Lebo zvládne všetko, to je také klišé, keď sa píše o GS, no je to pravda. Nič na 100% a všetko dokopy na 99%.

Aj podobné hlúposti

KLIM Badlands Pro je už na mne, motorka pobalená, bude to kratší výlet, spať budem v penzióne, nepotrebujem veľa vecí. Takže tankvak, rolka, na sedadlo spolujazdca taška na foťák a ide sa. Vpredu stačí aj na diaľnici iba malý plexi-štítTouratech s vyhnutím nahor. Jeho poloha sa ľahko nastavuje otočným kolieskom.

Hurááá na motorku

Motorka to berie všetko v pohode, v zákrutovom úseku si to užívam. Ľahko sa preklápa, fakt je to pecka, sú na to aj lepšie stroje ale… opäť rovnejší úsek a ja nemám problém pohodlne ukrájať kilometre. Kolená nie sú nijako nepríjemne zohnuté, posed vzpriamený, proste pohoda, ale aj na toto sú lepšie stroje. Veď skús GTL-ko, ale ahá, s tým to zase nebude sranda na šotolinách.

A presne o tomto je BMW R1200GS Rallye, o kompromise.

Je to vyvážený kompromis, ktorý ľahko vyhodíš na centrálny stojan

Dozadu dáš v pohode aj dva kufre a veľkú rolku. A tej motorke to bude jedno. Dáš tam aj tri kufre, ženu (na tie tri kufre mrdneš ďalšie rolky, keď už chceš byť totál adventure) no a tej motorke to bude stále jedno. Zásadne sa nezmenia ani jazdné vlastnosti. Bude to stále tvoja verná GS-a.

Nemám fotku, kde by bolo naložené všetko čo som popísal

Takže po pár zastávkach na mýtniciach otočíš kľúčom pred penziónom. Zložíš veci z motorky a sme opäť na začiatku, na šotolinkách, kde si to do sýtosti užiješ na motorke, ktorá ťa sem šikovala dobrých 800 km diaľnicou.

Aj v pochmúrnejšom počasí

Je to príbeh o kompromise

Dal som do jednej kopy viacero udalostí aby to ukázalo charakter tejto motorky. Často vediem debaty akú motorku by som si kúpil, ak by som mohol mať iba jednu. Nuž presne túto, vo verzii bez všetkého, aby som si ju upravil podľa seba. Onedlho to budú verím príbehy s BMW R1250GS, no bude to stále originál a príbeh bude stále univerzálne kompromisný.

Všetky motorky boli upravené spoločnosťou www.touratech.sk

A keď ti GS-o nesedí, alebo chceš vytŕčať z davu – nevadí. Žijeme v skvelej dobe – je tu Ducati Multistrada, zvlášť jej verzia Enduro je bomba. Taká KTM 1290 Super Adventure ťa zase divoko vyťahá za ruky. Ideme menovať ďalej? Triumph Tiger Explorer, Yamaha Super Tenere, Kawasaki Versys či niečo s menším objemom motora? Honda Africa Twin? Je toho fakt veľa. Všetko bude v niečom lepšie, všetko bude trochu vytŕčať. Lenže originál je BMW R1200GS a vo svojom segmente plní všetko na 99%.

0 Comments

Leave a reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*